Thursday 22 April 2021

PDOs for HMI / PDOs für Mensch-Maschine-Interface-Einheiten.

New documents of the CiA 454 CANopen application profile series for energy management systems has been released by Can in Automation (CiA). Part 3 specifying the PDO (process data object) communication has been updated. Version 3.0.0 introduces new PDOs for the HMI (human machine interface) unit. 

The HMI unit is specified in Part 9, which has been released as version 1.0.0. Also, the Part 7 has been finalized and is available as Draft Specification Proposal (CiA 454-7). It specifies the drive control unit. These documents will be referenced informatively by an IEC standard as an implementation option for light electric vehicles (LEVs).

The complete application profile specification comprises 14 parts and is not limited to LEV applications. It is a generic CANopen application profile for energy management systems, which may include several energy sources and loads. CANopen is an internationally standardized application layer (EN 50325-4), which is used in many different application fields. One of the first intentions was to standardize the communication between battery packs and chargers. 

The profile has been partly developed in co-operation with the Energybus association.


Der eingetragene Verein CiA (CAN in Automation) hat neue Dokumente der Spezifikationsserie CiA 454 herausgegeben. Teil 3 spezifiziert die PDO-Kommunikation (process data object). PDOs sind CANopen-Nachrichten, die Prozessdaten enthalten. Es ist die Version 3.0.0, die neue PDOs für Mensch-Maschine-Interface-Einheiten standardisiert.

Diese Einheiten sind funktionell im neuen Teil 9 beschrieben, der als Version 1.0.0 veröffentlicht ist. Ebenfalls in der Version 1.0.0 ist der Teil 7 erhältlich, der die Funktionen der Antriebseinheit spezifiziert. Die Dokumente der Reihe CiA 454 werden informativ von einer IEC-Norm für Leicht-Elektro-Fahrzeuge als Implementierungsoption referenziert.

Das Anwendungsprofil CiA 454 umfasst 14 Teile und ist nicht nur auf elektrische Leichtfahrzeuge begrenzt. Es ist ein generisches CANopen-Profil für Energiemanagementsysteme. CANopen ist in der europäischen Norm EN 50325-4 standardisiert, die der CiA-Spezifikation CiA 301 entspricht. Die ursprüngliche Intention war die Standardisierung der Kommunikation zwischen Batteriesystem und einem Ladegerät. 

Das Profil ist teilweise in Zusammenarbeit mit dem Energybus-Verein entstanden.

@CANopen #PAuto #HMI #Standards

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